Kerk en Israël Zuid-Holland

Website van de classicale commissies ‘Kerk en Israël’ Zuid-Holland Noord en Zuid-Holland Zuid

Voorbereiding Israëlzondag voor predikanten

Thema:         Malchut Shamayim (Koninkrijk der Hemelen)

Spreker:       rabbijn Tzvi Marx

Wanneer:     donderdag 12 september, van 11:00 – 13:00 uur

Waar:             Alexanderkerk, Springerstraat 340, Rotterdam

Het komende jaarthema 2024/2025 van de Protestantse Kerk luidt: ‘Als nieuw! Leven in het licht van Gods Koninkrijk’. In de kerkorde staat dat de kerk het gesprek met Israël zoekt ‘inzake het verstaan van de Heilige Schrift, in het bijzonder betreffende de komst van het Koninkrijk van God’. Maar wat verstaan we nou precies onder dat Koninkrijk? En bedoelen christenen en joden hetzelfde?

Koninkrijk

Volgens de evangeliën sprak Jezus vaak over het Koninkrijk van God. Matteüs gebruikt gewoonlijk de term Koninkrijk der Hemelen. In het jodendom spreekt men van Malchut Shamayim.

De term ‘Koninkrijk van God / Konkrijk der Hemelen’ zoeken we tevergeefs in het Oude Testament / de Tenach. In het Nieuwe Testament wordt deze nergens uitgelegd; hieruit maken we op dat deze door Jezus en de apostelen als bekend werd voorondersteld.

We hebben te maken met gedachten en voorstellingen die wél hun wortels in het Oude Testament hebben, maar die in de periode tussen de beide Testamenten verder ontwikkeld en uitgekristalliseerd zijn.

Tijdens deze bijeenkomst zal rabbijn Tzvi Marx uitleg geven over de betekenis van Malchut Shamayim in het jodendom, vanaf de ‘tijd van Jezus’ tot op de dag van vandaag. We hopen dat u hiermee veel inspiratie zal opdoen ter voorbereiding op de Israëlzondag van 6 oktober a.s. De bijeenkomst zal het karakter hebben van een ‘leerhuis’, met ruimte voor vragen en discussie. Ter voorbereiding verwijzen wij u alvast naar het artikel van dr. Johanna Tanja op de website van de PKN.

Aanmelden:
U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst via onderstaand inschrijfformulier.

Wij zien uit naar uw komst!

De classicale commissies Kerk en Israël voor Zuid-Holland Noord en Zuid-Holland Zuid